Tack för ditt mail!

Tack för att du skickade in formuläret! Vi kommer att återkomma till dig snart.
Meny

Definitioner ekonomisystem

Övergripande beskrivning av processer respektive egenskaper

Definition av processer i systemkartläggningen av ekonomisystem

ProcessDefinition
Hantera huvudbokProcessen hanterar den löpande och avslutande redovisningen och innefattar registrera verifikat, avstämning av konton, periodiseringar, automatkonteringar samt systemets förmåga att identifiera avvikelser och felaktigheter.
Hantera inköp/avrop
Processen hanterar inköp av produkter och tjänster från uppkomst av behov till leveransgodkännande.
Hantera leverantörsfaktura
Processen hanterar hela fakturaflödet från att ta emot leverantörsfaktura, säkerställa att den är korrekt samt hålla ett komplett attestflöde för att slutligen godkänna för betalning.
Momshantering
Processen hanterar grundläggande momshantering och infettar momsavstämningar, momsdeklarationer etc.
Frivillig skattskyldighet
Processen hanterar frivilligskattskyldighet (momsschabloner, fastighetsmoms)
Omvänd skattskyldighet
Processen hanterar omvändskatteskyldighet (byggmoms)
Investeringsmoms

Processen hanterar momshantering under investeringsskedet samt möjligheten att föra register av moms som kan bli föremål för jämkning.

Hantera kundfaktura
Processen hanterar att upprätta kundfakturor utifrån uppkommen fordran och innefattar även möjligheten till kravhantering samt reskontrahantering.
Anläggningsredovisning
Processen hanterar anläggningsredovisning från ny anläggning till utrangering. Processen hanterar även komponentredovisning av anläggningar från ny anläggning till utrangering.
Hantera koncernredovisning
Processen hanterar koncernredovisning bestående av kontering med spårning av koncerntransaktion, konsolidering och koncernrapportering.
Hantera budget och prognos

Processen hanterar budgetering och uppföljning mot beslutat budget i form av prognoser.

Hantera projektredovisning
Processen hanterar projektredovisning bestående av hela projektprocessen från initiering till avslutat projekt.
Hantera tidredovisning
Processen hanterar nedlagd tid på olika projekt samt kostnader hänförlig till de olika projekten.
Hantera likviditetsplanering
Processen hanterar likviditetsplanering för att kunna följa kassaflödet framåt i tiden och planera för tex. nyupplåning. Den innefattar även möjligheten till lånereskontra.
Hantera löner
Processen hanterar lönehantering bestående av tidredovisning och avvikelserapportering samt månatlig lönekörning.


Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Metafa använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.