Process
| Definition
|
Hantera uthyrning av bostad
| Processen hanterar uthyrning av bostad och innefattar lägenhetsbesiktning, marknadsföring, köhantering, matchning utifrån policyer (ex krav på hyresgäst utifrån ekonomiska och sociala aspekter) , visning, kontraktstecknande och tillträde.
|
Hantera uthyrning av övriga objekt
| Processen hanterar uthyrning av andra objekt än bostäder och lokaler såsom biluppställningsplatser, antennplatser etc. och innefattar besiktning, marknadsföring, köhantering, matchning utifrån policyer (ex krav på hyresgäst utifrån ekonomiska och sociala aspekter) , visning, kontraktstecknande och tillträde.
|
Hantera uthyrning av verksamhetslokal
| Processen hanterar internuthyrning (uthyrning av objekt där hyreslagen ej är tillämplig) genom fördelning av objekt enligt beslutad ekonomisk styrmodell eller policy.
|
Hantera uthyrning av kommersiell lokal
| Processen hanterar uthyrning av en kommersiell lokal och innefattar hantering av marknadsföring, dialog och förhandling med potentiell hyresgäst, avtalshantering och tillträde.
|
Hantera den byggda miljön
| Förmåga att hantera geografisk struktur, organisatorisk struktur, fastighetsstruktur etc. för den byggda miljön samt attribut och egenskaper kopplat till dessa i relation till varandra.
|
Visualisera den byggda miljön
| Förmåga att visualisera den byggda miljön för att skapa förutsättningar att rationalisera arbetssätt.
|
Hantera tillsyn och skötsel
| Processen hanterar planering, utförande och uppföljning av tillsyn och skötsel vilket utförs periodiskt återkommande.
Skötsel avser driftåtgärder som omfattar åtgärderna justering eller vård av objekt samt byte eller tillförsel av förbrukningsmaterial. Tillsyn avser driftåtgärder som omfattar observation av funktion hos ett objekt och rapportering av eventuella avvikelser. |
Hantera planerat underhåll
| Processen hanterar planering, utförande och uppföljning av underhållsåtgärder som återkommer regelbundet men mer sällan än en gång per år. Åtgärderna ska vara planerade i tid, art och omfattning och utförs för att bibehålla eller återställa konstruktion, funktion, utseende eller värde.
|
Hantera myndighetsbesiktning
| Processen hanterar aktiviteter som krävs utifrån myndighetskrav, både aktiviteter som utförs i intern regi såväl som aktiviteter där extern part står för utförandet. Processen hanterar planering, genomförande och uppföljning av fastighetsägarens ansvar utifrån myndighetskrav.
|
Hantera serviceanmälan och beställning
| Processen hanterar ärendeflöden för serviceanmälan (såsom felanmälan, beställning, frågor, bosociala ärenden etc.) från att den uppstår tills det att den är uppfylld utifrån kundlöfte. Processen innefattar planering, löpande återkoppling, beställning, åtgärd och klarmarkering.
|
Leverera tilläggstjänst
| Processen innefattar leverans eller förmedling av tjänster, utöver de som ingår i hyresavtalet
|
Hantera kund- & leverantörsfaktura
| Hantera kundfaktura - Processen hanterar att upprätta kundfakturor utifrån uppkommen fordran.
Hantera leverantörsfaktura - Processen hanterar att ta emot leverantörsfaktura, säkerställa att den är korrekt samt hålla ett komplett attestflöde för att slutligen godkänna för betalning. |
Hyresavisera samt hantera krav
| Processen innefattar att upprätta aviseringsunderlag utifrån överenskomna villkor för aktuella avtal, kravhantering samt inbetalning.
|