Aktuellt

Hur värnar vi personlig integritet?

29 juni 2021

När ”nice to have-lådan” öppnas, hur långt vill man gå i att kartlägga sina kunder? Den frågan försöker Daniel Blom och Jimmy Strandhav från Meta svara på.

När du kommer till jobbet på morgonen öppnas dörren med hjälp av ansiktsigenkänning. Kaffemaskinen har bryggt din favoritdryck och din arbetsplats är redan reserverad för den tiden du inte har mötesbokningar i din kalender. Dina externa gäster ges tillfällig access och blippar sig igenom dörrar och dirigeras till konferenslokalen där de informeras om sitt fysiska tillstånd och besökslistan uppdateras följaktligen.

Men det finns ett pris att betala. För att teknik ska fungera krävs det att man ska kunna kartlägga och förutsäga kundernas beteenden. Hur långt vill man gå i att göra individer spårbara och vilka val har vi individer i dessa sammanhang. I denna artikel gör vi ett försök att svara på dessa frågor.

Förvaltarforum i del 14 av "En fastighets digitala resa" kan du läsa mer om frågeställningar som

  • Kan vi välja själva?
  • Hur kan fastighetsägaren förbereda sig?

 - du får även konkreta tips vad du kan göra redan nu.

Trevlig läsning!