Tack för ditt mail!

Tack för att du skickade in formuläret! Vi kommer att återkomma till dig snart.
Meny
345489feda236a6735b40d1a23424a44
Gå tillbaka till arkivet

Digital kompetens - varför är det en utmaning?

Digitalisering gör nytta genom effektivitet, besparingar och nöjdare kunder – och leverantörer av tekniska lösningar finns. Men varför är takten så trög? Frågan är om det saknas kompetens för att driva digitaliseringsprojekt inom organisationen.

Låt oss kalla det hela för digital kompetens. Den börjar med att förstå värdet av digitalisering och att skapa förutsättningar i organisationen att leda utvecklingsarbetet i mål, frågor som ligger på ledningsnivå. Det handlar om att tänka och planera långsiktigt och strategiskt, att använda värderingsmodeller och investeringskalkyler på rätt sätt och fatta kloka beslut som gynnar verksamhet och kunder, och i bästa fall även omvärlden.

Att ta fram digitaliseringsstrategier är populärt, men inte sällan tar det tid och kraft och få ihop den med övriga inriktningar och prioriteringar. Det optimala är att se digitaliseringsarbetet som en naturlig och integrerad del i affärs- och verksamhetsplaner, snarare än ett fenomen som hanteras i ett sidospår och riskerar att leva ett eget liv i vissa delar av organisationen.

I artikeln hos Förvaltarforum belyser Alexandra Lindgren och Rikard Lindberg från Meta vikten av digital kompetens i hela kedjan samt ger fler tips och råd om hur du tar dig an utmaningen.
Läs den i sin helhet här.

Trevlig läsning!



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Metafa använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.